Weboldal készítés gyakori hibái – 5+1 kerülendő dolog

A weboldal készítés évek óta fő tevékenységemnek tekinthető. Valahol a HTML oldalaknál kezdődött az egész. Volt egy tárgyam, ahol tanulni kellett az alapokról és ezt követően nekiláttam egy saját weboldal készítésének. Ezért mondhatom, hogy az elmúlt 10-12 évben sok trendet és újdonságot láttam, mindamellett a sok jó megoldás mellett látom mik a korszakos gyakori hibák is. Ezeket szedtem össze egy csokorba ebben a bejegyzésben.

Gyakori hibák, melyeket igyekezz elkerülni

Abban az esetben, ha profi és tapasztalt fejlesztő által készített weboldalról van szó ezen dolgok szinte 100%-ig megoldottak, de sokaknál a költséghatékonyság és a home made megoldások miatt gyakran látható dolgok. Üzleti szinten sok kisvállalkozás weboldalával találkoztam már, ahol hiába volt új a honlap, hiába volt gondos az előkészítés, a design és a szövegezés mégsem működött. Nem jöttek a számok, ahogyan azt mondani szokás. Persze az oldal hozott éves szinten 5-10 árajánlat kérést, de ennek nagy részéből nem lett üzlet, így a megtérülés is kétséges volt. Ha pedig az alapok nem stimmelnek, akkor ezen a keresőoptimalizálás, és a megnövekedett látogatottság sem segít. Láttam már olyan projektet is, ahol a weboldalt fejlesztő kolléga olyan kéréseket kapott, melyek kifejezetten a gyakori hibákat tartalmazták, mert a megbízó ezt látta a konkurenseinél és azt hitte, hogy ez fog működni.

Nézzük milyen gyakori hibákba eshet bele ma egy projekt során az ember, amik elsőre talán nem tűnnek végzetesnek, mégis hosszútávon szabotálják a webes felület sikerességét.

Túlzottan hosszú fődomain

A weboldal készítés projektjének a nulladik lépése a megfelelő domain név / domain nevek kiválasztása. Volt már rá precedens, hogy heteken keresztül ötleteltünk ezzel kapcsolatosan, hiszen egy jó domain könnyedén megjegyezhető, jó kereső szempontból és frappánsan “leírja”, hogy miről szól a weboldal. Ha a fő domainra igazak ezen állítások, akkor máris előnybe kerülhetünk a konkurensekkel szemben. Persze nem egyszerű, hiszen rengeteg domain foglalt már. Ezért gyakori, hogy kibővítjük, hozzáírunk, azonban ennek is megvannak a legjobb formái.

Ha a fődomain, amit használunk könnyedén megjegyezhető és építhető a brandünk, akkor fókuszálhatunk a hosszabb domainekre, long tail kulcsszavakra, amik fontosak lehetnek, hiszen ezeket lefoglalva és a fő domainre irányítva erősíthetjük weboldalunk forgalmát.

Kevés szöveg, kevés információ

Ez napjaink egyik legégetőbb jelensége, hiszen az ügyfeleink 90%-a meg szokta kérdezni, hogy olvas ma még valaki a weben? A kérdésre egyértelmű igen a válasz. De tételezzük fel, hogy nem sokan olvassák végig a weboldalunk szövegezését, csupán átfutják, mit látnak az oldalból? Azt, hogy egy szakértőt képvisel, aki hozzá tud szólni a témához, és van mondanivalója. Másrészt a weboldal szövegezése keresőoptimalizálási szempontból sem elhanyagolható. Hogyan találják meg azt az oldalt az érdeklődők, ahol talán egyszer szerepel a kulcsszó? Ha nem mondod el mivel foglalkozol, csak részinformációkat adsz át, vagy kevés adatot, kevés illusztrációval osztasz meg az oldalon, akkor kevés sikerre is van ítélve a projekt.

Esztétikai és designnal kapcsolatos hibák

Ha a weboldalad nem “kívánatos” első ránézésre, akkor nem fogják átnézni a tartalmakat. Nemhogy elolvasni nem fogják a látogatók visszafordulnak, amit idővel a Google is rosszabb helyezésekkel fog honorálni. Vannak webdesign trendek, amikre nem térek ki a túlzott terjedelem elkerülésének érdekében, de a jövőben talán erről is fogok írni. Röviden és tömören, ha túlzásba esünk a weboldal designjának kialakításával kapcsolatosan: túl sok színt, formát, felületet, mintázatot használunk, akkor nem fog az oldal harmonizálni nem lesz meg a letisztultsága. Ugyan ez igaz a betűtípusokra is. A kevesebb néha több. És a flash animáció minden fajtája kerülendő.

Reszponzivitás hiánya

Két-három évvel ezelőtt egy nagy hazai expón szinte minden előadó a reszponzív weboldalakról beszélt. Akkor merült fel bennem, hogy basszus ez még most is aktuális kérdés? És igen még 2018-ban is aktuális kérdéskör. A reszponzivitás azt jelenti, hogy a weboldal optimalizálva van a tabletes és mobiltelefonos megjelenésekre is. Ez azért fontos, mert két éve a  látogatók 50% részben mobilról jöttek, míg mára ez már 60-70%. A Google is hátrányban részesíti az ilyen weboldalakat, a korábbi években előbb hátrasorolta a mobilról intézett kereséseknél, majd felmerült, hogy kis is zárja a találati listából. Ebben a témában a mobilra optimalizált tartalom – mobile first szemlélettel foglalkozó bejegyzésünkben több infót is találhatsz.

Egyedi megjelenés és tartalomhoz szabott weboldal problémája

Ha valaki új weboldalt készíttet, akkor el kell fogadni, hogy vannak dolgok, amiben egyezni kell a piac többi részvevőjével. Vannak technikai megoldások és elemek, amik máshol is ott vannak, ezért nálunk is ott fogja keresni a felhasználó. De ha szinte minden ugyan olyan, mint máshol, semmiben sem különbözünk, akkor mivel akarunk kitűnni. Ez a bérelhető weboldalak egyik legnagyobb hátránya. Van jó pár sablon, de az alap ugyan az. A rendszer rugalmas, de mégis kötött, soha sem lesz optimális a bizniszed bemutatására, hiszen az általános igényeknek megfelelően lett elkészítve, és nincs benne az a rugalmasság, ami nélkülözhetetlen ahhoz, hogy optimálisan mutassa be a vállalkozásod, céged, terméked, szolgáltatásod.

5+1 a legnagyobb hiba, a frissítés és keresőoptimalizálás hiánya

Egy weboldal soha sincs kész. Soha sem dőlhetünk hátra, hiszen a trendek változnak, az emberek igényeivel együtt, ennek megfelelően igazodnunk kell a weben is ehhez. Kellenek az újdonságok, a friss megoldások, az új tartalmak. Gondolj bele, ha kész az oldal és hátradőlsz egy alap keresőoptimalizált szakaszban, akkor miből lássa a Google, hogy itt bizony élet van, célszerű elöl megjeleníteni a találati listán? Vagy mit gondol az a látogató, aki 2 év elteltével visszatér, és tetszett neki az oldal, ezért megjegyezte, de látja, hogy itt bizony semmi sem történt. Ha nem is napi, heti szinten de az alap oldalakkal is időről időre foglalkozni kell. Frissíteni bővíteni, annak érdekében, hogy aktuális információval és megoldással szolgálhassanak az érdeklődők számára.

Ezen alapokat elkerülve biztosan nagyobb sikereket érhetsz el, mint a mai weboldal tulajdonosok nagyobb része. De ha szeretnél biztosra menni és egy olyan egyedi weboldalt, ami megfelelően fog képviselni keress fel bennünket és dolgozzunk rajta együtt.

 

2018-03-04T10:08:11+00:00

Szólj hozzá!