Tartalomoptimalizálás – mi legyen a nem megfelelő tartalmaiddal?

A tartalom optimalizálása a keresőoptimalizálás és a content marketing szempontjából is fontos lépés. Fontos tudni, hogy a Google a minőségi tartalmakat díjazza jobb helyezésekkel. Azaz azon tartalmakat rangsorolja a legjobb pozíciókba a keresőben, amelyeket a legjobbnak, leghasznosabbnak, leginformatívabbnak tart a felhasználók számára. Hiszen nekik az a lényeg, hogy a keresőt használó ember a számára fontos dolgokat találja meg. Ekkor lesz elégedett a Google-el. És ez az a pont, ami a tartalom marketingben is a legfontosabb. Viszont jogosan merül fel benned, mi van, akkor, ha a régi tartalmaid gyengének számítanak? Ennek a megválaszolása előtt tisztázzuk:

Mi alapján mondható meg, hogy mi a gyenge tartalom?

Gyenge tartalmak sok aspektusban fellelhetőek ma a honlapokon. Ilyen lehet például azon címkék oldala, amit termékekhez írtál be, vagy a blog cikkek címkéi. Amikor megadsz, egy címkét azzal elkészül hozzá egy aloldal, amin nincs tartalom, vagy épp ha lenne is, az is minimális. Tehát öntudatlan is hozhatsz létre olyan aloldalakat, amik a Google szempontjai alapján gyengék. Ezekre a szempontokra a weboldal készítés során mindenképp érdemes figyelni.

De ezen felül még lehet ilyen tartalom ahol a kulcsszó sűrűsége túl magas. Vagy az alapvetően „semmiről sem szóló” cikkek, amik 300 szó alatt vannak, és nincsenek tudatosan felépítve. Azok az aloldalak, amik átvett szövegeket tartalmaznak.

Erre lehetnek tipikus példák az e-kereskedelemben, azok a webshoppok, ahol a termék aloldalakon a gyártó leírások vannak, vagy, szimplán be van minden másolva a nagykereskedő, rosszabb esetben az árukereső oldaláról. Ez több szempontból sem jó: az egyik a jogi, a másik a kereső. Ha van is engedélyed rá, attól még nem leszel előrébb, hiszen a szövegezés máshol már indexelve lett.

Az egyedi tartalom lehet a megoldás, amit vagy megírsz Te, vagy kiszervezed és szövegíró ír meg. Utóbbival kapcsolatosan annyit tudnod kell, hogy kb. egy átlagosnak mondható webáruházban 100 termékre levetítve 100.000 – 500.000 forintos invesztíciót jelent megíratni a termékek leírását. De akkor egyedi, mindenre kiterjedő leírásaid vannak, szemben a konkurensek egyforma semmit mondó leírásaival. SEO szempontból a legtöbb projektemen ez igencsak sokat dobott, de ez kompletten egy másik cikk lesz majd, mert ki akarok arra is térni, hogy mennyi idő alatt térül meg egy ekkora befektetés, hirdetések használata nélkül.

Tehát röviden és tömören az olyan tartalmak, amik nem kellő terjedelemben, nem tudatosan lettek elkészítve, vagy másolva lettek kerülendő, vagy cserélendő tartalomnak számítanak.

Mit tudunk tenni a rossz minőségű tartalmakkal?

Alapvető reakció, hogy töröljük, de ez a legrosszabb döntés, hiszen az oldaltérképben már benne van az url és a következménye 404-es oldal (A keresett oldal nem található) lenne. Termék esetében sokszor fordult elő webshopos ügyfélnél, hogyha kifutott a termék akkor törölték. Organikusan meg jöttek rá a látogatók, akik azonnal vissza is mentek a Google-be növelve a lepattanások, visszafordulások arányát.

A logikus lépés az, hogy az ilyen tartalmakat elő kell venni és foglalkozni kell velük. Fel kell javítani. A leírásokat újraírni. A kevés tartalmakat felbővíteni, a hiányzóakat megírni a duplikáltakat egyedi tartalmakkal helyettesíteni. Ez rengeteg munka is lehet adott esetben, de így már látod, hogy miért kerül annyiba a keresőoptimalizálás adott esetben, amennyibe kerül.

Ilyenkor a meglévő tartalmak auditja után az optimalizálási folyamat részét képezik a szövegezések feljavítása, bővítése, ha erre van szükség. Ha ezt kiszervezed és elfogadsz egy nagyobb összegű ajánlatot egy megbízható kivitelezőtől, akkor nagyot fog tudni előrelépni a weboldalad.

Az alapvetően terjedelemben megfelelő szövegezések esetében nem szabad drasztikusan belenyúlni a szövegbe, csak az optimalizálási tényezők alapján kell átformálni. Ha nem így cselekednénk, akkor új tartalom jön létre, aminek hosszabb időre van szüksége, hogy jó helyezést érjen el.

Ha az említett minőségi javításon esik át a tartalom, akkor a meglévő helyről fog előrébb kerülni a rangsoroláskor.

Mi van akkor, ha nem tudsz mit kezdeni adott tartalommal?

Erre lehet precedens, ha van egy adott termékből több színváltozat, amelyeket külön termékként kezelsz. Törölni nem tudod, mert akkor egy színt tudnál csak árulni. Egyedi leírás ebben az esetben nem játszik, tehát marad az ismétlődő URL-ek összevonása. A kanonikus (cannonical) URL-ek használata esetében a számunkra előnyben részesített tartalom lesz az mérvadó.

Gyakorlatban ez alapvetően így néz ki:

webshop.hu/termek-fekete
webshop.hu/termek-feher
webshop.hu/termek-zold
webshop.hu/termek-arany

Ezek közül ki kell választani a legnépszerűbbet. (Rendelési statisztika alapján, vagy Google találati helyezés alapján, vagy Google Analitics alalpján) Ha ez megvan, esetünkben legyen most a legvalószínűtlenebb, a zöld, akkor a fekete, fehér, arany termékek head címkéjébe el kell helyezni a következő sort:

<link rel=”canonical” href=”webshop.hu/termek-zold” />

ezzel jelezni tudunk a robotoknak, hogy hasonló tartalmaink között ezt tartjuk a legjobbnak.

Ez a webáruházakban gyakorta előforduló jelenség, de a honlapokat nem érinti. Ettől függetlenül a honlapok esetében is vannak olyan tartalmak, melyeket törölni nem lenne jó, de szeretnénk, ha a Google „nem látná”. Ebben az esetben noindex lesz a megoldás. Ami egyébként gyakorta használt az impresszum, ászf, és egyéb kötelező oldalak esetében is. Viszont csak akkor használjuk, ha pontosan tudjuk, hogy mit csinálunk.

2019-01-14T13:56:37+00:00

Szólj hozzá!