SSL tanúsítvány – milyen hatással lesz a weboldalra az átállás?

A Google hosszú ideje motiválja a weboldal tulajdonosokat és üzemeltetőket az SSL tanúsítványra történő átállásra. Arról, hogy mi is az az SSL korábban már írtunk, így most nem az alapoktól szeretnék belemenni a témába, hanem nézzük inkább meg gyakorlati hatását szemszögéből. Hiszen az átállás sok szempontból hatással lehet weboldalunk, vagy web áruházunk keresőben való elhelyezkedésére.

Ha sok mindent nem is tudsz az SSL-el kapcsolatosan, azt bizonyosan láttad már, hogy az idei év januárjától a Google Crome nem biztonságosnak jelöli azon oldalakat, ahol az SSL titkosítás nincs aktiválva. A nem https protokoll alatt futó oldalak üzemeltetőinek azonban fel kell rá készülni, hogy 2018 júliusától újabb szankciók fognak érkezni. Ez leginkább azon oldalakat jelenti, ahol történik adatbekérés: űrlap, vagy rendelési folyamat formájában.

SSL tanúsítvány – az átállás hatása a gyakorlatban

SSL tanúsítvány – milyen hatással lesz a weboldalra az átállás?

SSL tanúsítvány – milyen hatással lesz a weboldalra az átállás?

Az érdekesség az egészben az, hogyha átállunk SSL-re, amit a Google erőteljesen ajánl, akkor az organikus találati listákban vissza fog időlegesen esni a weboldalunk. Ez az e kereskedelemben érdekelt oldalak esetében járhat bevétel kieséssel is. Sok oldal adatait elemeztük, illetve mivel a helyzet most vált sürgetővé a legtöbb esetben sok tapasztalatot láthattunk ez ügyben. A visszaesés szinte egészében semlegesíthető a megfelelő linképítéssel, így ha az organikus találatokból nem érkező látogatók elvesztésével nem is biztosan, a nehezebb SEO munkával számolhatunk. Ha valaki maga szeretné ezt a folyamatot intézni, akkor fel kell rá készülni, hogy lehetnek benne nehézségek.

A Google azonban nem csak negatív hatással motiválja az üzemeltetőket az átállásra, hanem SEO szempontból előnyben fogja részesíteni az oldalt. Ez persze több kérdést is felvet, mint például azt, hogy mihez és kihez képest? Ettől függetlenül általános tapasztalatunk az, hogy az átállás minimális javulással járhat, de ettől nem szabad azt várni, hogy valaki jelentősen előrébb kerül a találati listában. Ha az oldalunkhoz hasonló weboldalak előtt állunk át, az viszont jelentheti azt, hogy némi előnyben fogunk részesülni.

Mire kell figyelni az SSL-re történő váltáskor?

Az első és a legfontosabb, amiből igen nagy galiba lehet, hogy az oldal legyen rá felkészülve. A mixelt content behívásokkal lehet baj. Azaz, ha például wordpress oldalt használunk és az aloldalra például a kép http://domain.hu/kep/pelda.jpg hivatkozással kerül fel, akkor az átállás után ez nem lesz igazán jó. Tehát meg kell nézni a hivatkozásokat. Más rendszerek esetében is célszerű jól átnézni az oldalt, mielőtt élesítjük az SSL-t.

Szerver szintű 301-es átirányítást kell beállítani, hogy a http-re érkező lekérések https-re jelenjenek meg a továbbiakban. Ez fontos, hiszen ha építettünk korábban linkeket, vagy épültek rá természetes linkek, akkor nyílván senki sem fogja lecserélgetni számunkra. Az átirányítások megfelelő használata azért is fontos, hogy ne lássa a Google a tartalmainkat duplikáltnak. Sok esetben el lehet rendesen szúrni az oldalunkat a nem megfelelő beállításokkal. Ez a helyzet áll fenn, amikor a www és anélküli weboldal link kérdésköre nem megoldott.

Ha az oldalon fejleszteni is akarunk, vagy változtatni a struktúrán, akkor semmi esetre se csináljuk meg a kettő dolgot egyszerre, mert abból óriási kavarodás lehet.

Ha használunk Google Search Console-t, akkor itt fel kell venni a https-es verziót az oldalunkhoz. Ez lesz a legrosszabb azoknak, akik a tartalmaikat a keresési adatoknak megfelelően készítik. Hiszen innentől a két tulajdont külön fogja kezelni a Google. A régi http verzió adatai romlani fognak, kevesebb lesz az adat és a kattintás, míg az új javulni fog. Az analitikára ez nincs hatással, ennyi jó van benne, de így az új Search Console adatokkal bajban lesz az aki most áll(t) át.

Mi van akkor, ha nem tértünk át SSL tanúsítvány használatára?

Kellemetlenségek sora. Húzni lehet a dolgot, de nem érdemes. 2018 júliusától a „Nem biztonságos” felirat fog kikerülni a böngészőbe, ez pedig adott esetben rontani fogja a konverzióinkat. Ha pedig ebből adódóan csökkennek az oldalunkra történő átkattintások, csökken az oldalon eltöltött idő, nő a lepattanások aránya, akkor még hátrébb fogunk kerülni, hiszen fontos rangsorolási tényezők. Ezt csak akkor lehet majd megmondani pontosan, ha már bevezetésre kerül a jelzés és látjuk, hogyan reagálnak rá a felhasználók.

Ezt szerintem nem szabad megvárni. A weboldalak, de főleg a webáruházak jelentős mértékű kieséssel számolhatnak, ha nem jól sülnek el a dolgok. Tehát erősen javasolt a mielőbbi átállás, ha még ezt eddig nem tetted volna meg. Ha fontos számodra a keresőoptimalizálás, akkor igazából nem is lehet kérdéses.

2018-03-24T10:50:03+00:00

Szólj hozzá!