SEO: Mi értelme a SEO-nak a KKV-k számára?

A hosszú távú SEO stratégia profi kivitelben nem a legolcsóbb dolog. Az audit, a javítások, és a folyamatos tartalom fejlesztés, linképítés igencsak költségesek lehetnek. Manapság sokan ezért inkább önmaguk próbálják elvégezni az ehhez kapcsolódó munkákat. Oktatóanyagokat vásárolnak / dolgoznak fel és próbálnak haladni a céljaik elérésének érdekében. De ez mind időigényes dolog, és egy annyira szerteágazó folyamatban, mint a keresőoptimalizálás nem is lesz célravezető megoldás.

Ezért idővel, akik megpróbálkoztak vele a legtöbb esetben látva azt, hogy mennyi időt vesz el inkább, a PPC hirdetések felé fordulnak és Google AdWordsben próbálnak szerencsét, vagy épp a Facebookról szerzik a látogatókat. De ez meg hosszútávon magas költségekkel jár. A legtöbben manapság nem előre lefektetett alapok és marketing koncepció mentén vágnak bele vállalkozásuk felépítésében. Ami egyrészt később komoly problémákat jelenthet, másrészt, ha tudunk erről és óvatosak vagyunk, akkor tudatosan fel lehet építeni mindent idővel. De sokakban felmerül a kérdés a rengeteg befektetett energia okán:

SEO: Mi értelme a KKV-k számára? A tartalom marketing másik oldala.

SEO: Mi értelme a KKV-k számára? A tartalom marketing másik oldala.

Van e értelme a SEO-nak KKV szinten?

Mikor fog megtérülni, mikor jönnek az eredmények? És mit lehet előre tudni, látni, stb. kérdésekkel találkoztam az évek során a témakörben. Ezekre pedig nincs egységes sablon válasz, amit hitelesen mondhatna az ember. Mindent attól függ, hogy milyen honlapról van szó, milyen célcsoportnak, milyen kulcsszavakkal, milyen konkurensekkel.

Van olyan ügyfelem, aki a pár héttel a weboldal átadása után felhívott, hogy megköszönje a munkámat. Több és összetettebb folyamatot építettünk fel, de az átadás, indexelés lezajlása után 10 új ügyfélből a fele legalább a honlap alapján kereste fel. Tudtam, hogy abban a régióban, abban a szegmensben „nagyot fog szólni” a projekt, de ez nekem is kellemes meglepetés volt.

Ezen kívül tudok említeni pár főt foglalkoztató Kft-t, ami a multikkal harcol a legjobb helyezésekért. Sikerekkel. És sok példát fel tudnék hozni, de nem akarom elnyújtani a bejegyzést, annyira. Tehát az egyértelmű válasz igen.

Nézzünk még egy példát, pusztán a számok kedvéért:

Elkezdesz egy céges blogot. Lesz pár posztod, ami eleinte nem igazán fut be. Vagy ha igen, akkor is sok idődet fogja elvinni. Ezért felkeresel egy olyan tartalom marketing szakértőt, aki a témakörödben minőségi és értékes tartalmakat készít Neked. Ezek a bejegyzések, mondjuk nettó 4-5.000 forintba fognak neked kerülni, ami egy igen korrekt ár a befektetett idő arányában.

Szeretnél jelentős eredményt sok kulcsszóra, ezért kérsz 500 bejegyzést (Gondolkodjunk nagyban 🙂 ) tehát az invesztíciód 2.000.000-2.500.000 forint lesz. Ezt kifizeted a szövegírásra, a tartalmakhoz tartozó illusztrációkra, és gyakorlatilag arra, hogy piacvezetővé pozicionálod magad. De ez téged ebben az esetben nem érdekel, az érdekel, hogy jöjjenek a látogatók, és az, hogy sok időt töltsenek a holnapon, iratkozzanak fel a listádra, majd szépen konvertáljanak.

Mennyi látogató fog jönni?

Nehéz megmondani, de erre az iparági statisztikák és a saját / ügyfél esettanulmányok alapján azt mondom, hogy az első 50-100 cikk után (miután indexelve van és kapott pár linket is az oldal) az organikus látogatottságod növekedni fog kb 2-300 fővel. Majd ahogy a tartalom épül, nő a belső linkhálózat, stb ez egyre fog növekedni exponenciálisan.

Ez egy évre kb mennyi látogatót jelenthet?

12.000 organikus látogató kb, úgy, hogy igyekeztem inkább „alálőni” egy nagyon nehéz piacon és ebben nincsenek első, második harmadik helyek, kiugróan teljesítő kulcsszavak. 208 forintodba került egy szegmentált érdeklődő, akit valósan érdekelt a témádban és önmaga keresett rá. A számoláshoz használt célpiacon az Google Ads (AdWords) kattintás ára nagyjából 470-550Ft között mozog. Hozzá kell tennem, hogy a folyamat felénél a szolgáltató cég, amire modelleztem feltehetően be fog dőlni a megnövekedett megrendelésekből adódóan, mert ehhez egy KKV esetében a belső folyamatokat is hozzá kell igazítani.

Könnyebb célpiacon ez hogy nézne ki?

Az invesztíció kisebb a kevésbé szakmai téma miatt, tehát a cikkek ára 1.500.000 – 1.750.000. A látogatottság, amit hozni fog nagyjából több, mint 100 ezer egyedi látogató, de számoljuk százezerrel. 15-17 forint között fog kijönni egy látogató az első évben. (Ezt a példát sok webshopra is rá lehetne ma húzni, akik inkább ennek az összegnek 2-2.5x-ét költik el „csak” ár összehasonlító oldalakra.)  Egy évet nézve, viszont a tartalmak éveken keresztül fogják hozni a potenciális érdeklődőket.

A két példa szélsőséges, a szemléltetésként túlzottan magas volumennel számoltam. Ettől jóval kisebb összegekkel is el lehet indulni.

Az invesztálás nem egy összegben értendő. A legtöbb esetben havi díjat számol fel érte a tartalom fejlesztője, átlagosan a piaci árakat figyelembe véve 50-100eft értékben. Szemben ezzel, ha megnézed az elmúlt 5 év PPC kattintás árait látni fogod azt a tendenciát, ami miatt a cikk után a kapcsolati oldal felkeresése fog járni a fejedben. Igen folyamatosan drágul, a profit olvad, és egyre vékonyabb a jég. Erre megoldás lehet egy olyan piacvezetői pozíció, vagy olyan szakértői státusz, ahonnan az érdeklődő értéket, hasznos tartalmat és nem utolsó sorban terméket kap. Az az érdeklődő, aki megtalálja nálad az információkat nem fog átmenni ár összehasonlító oldalakra, hogy vajon van e 200 forinttal olcsóbb nálad. Most, hogy ezt tisztáztuk nézzük a gyakorlatot.

SEO gyakorlat – avagy szerezz szegmentált érdeklődőket.

A keresőoptimalizálás alapjaihoz olvasd el a tevékenységgel kapcsolatos aloldalt, de írtunk ezzel kapcsolatosan cikket is. Mindenképp, mielőtt tovább haladnál.

Ha ezen túl vagyunk, akkor haladjunk tovább: nézzük miket kell megtenned:

  • Ki kell keresni a Google kulcsszó tervezőjében a megfelelően látogatott kulcsszavaidat.
  • Át kell nézned technikailag az oldaladat.
  • Optimalizálnod kell az egyes aloldalakat, bejegyzéseket.
  • Szövegeket kell írnod.
  • Belső linkeket kell építened.
  • Minőségi külső linkeket kell szerezned.

Soknak tűnhet elsőre és az is, de ha a célodat kitűzöd, és elég időt adsz rá, akkor kisebb részcélok elérésével elég időt ráhagyva elérhető minden. Rengeteg ismeretre is van hozzá szükség, de részegységenként haladva meg lehet csinálni mindent, belátható időn belül. A jó hír az, hogy már egyes egységek optimalizálásával is jelentős javulás érhető el.

Illetve, ha valameddig eljutsz, akkor már nem nulláról kell folytatnia annak akit, megbízol a feladattal.

Amire ügyelned kell még a SEO kapcsán

Hosszú távú stratégia. Ezt nem győzöm eleget mondani, írni. Ha komoly sikereket akarunk elérni, akkor nem elég pár hétnek, hónapnak eltelnie. Ha magunk akarjuk végezni, akkor időt kell rá szánni, az, hogy mennyit nem lehet megmondani, mert függ az oldalad méretétől, de számoljunk heti 2-10 órával minimum.

Hogyan lesz ebből mérhető bevétel?

A legfontosabb kérdés, a megtérülés. Ebben az esetben az invesztíciód az idő és azt is be kell tudnod árazni. Mindennek akkor van értelme, ha egy bejegyzés bevételt termel. Mondjuk adott esetben egy komolyabb termék teszt első helyen szerepel a találati listán, és az emberek nem csak a terméket ismerik meg ezáltal, hanem tudnak a tesztel azonosulni. Fel nem tett, de felmerülő kérdésekre választ kapnak, ezért rendelnek belőle.

Vagy, adott esetben a kategória aloldalad első helyen jön le a kategória kulcsszavára, ezzel megmutatva több száz, vagy adott esetben ezer felhasználónak, hogy a kategóriában milyen termékek közül tudnak választani.

Ha itt egy terméked jönne le, akkor az lenne a kérdés, hogy megvegye az ember, vagy ne vegye meg? De mivel több megoldást talált, ezért a kérdés az, hogy melyik számára az ideális. Egy jól felépített és szegmentált termékpaletta esetén mindenki meg fogja találni a „nagy kedvenc”-et.

Tehát a blogod, oldalad és a SEO projekted direktben pénzt termel a vállalkozásod számára. Ismerek olyan vállalkozót, aki évek óta ebből él és heti 4-5 órát dolgozik.

De ne felejtsük el a másik oldalt sem: a SEO miatt nem kell költened a Google AdWords kattintásaira. Ezt megspóroltad, azaz indirekt bevételt termel a vállalkozásod.

Ha van futó kampányod, akkor nézd meg egy havi költésed. Ezt oszd el a befektetett időt mértékével. Ez az az órabér, amit kapsz, akkor, ha a kitűzött helyezésekben mért célokat eléred. Heti két óra ráfordítással egy 100.000 forintos költés mellett is 12.500 forint jön ki.

Másik népszerű számítás, ha az organikus látogatók számát szorzod a kattintási árakkal. Ennyit spóroltál meg. Ez is igen impozáns példája annak, hogy a cikk címének adott kérdés, valójában nem is lehet komoly kérdés.

Tehát érdemes belefognod, és a korábban felsorolt részegységek mindegyikén dolgoznod. Vagy, ha mindennel képben vagy és megbízol rá egy szakértőt, akkor komolyabban és eredményesebben fogtok tudni együttműködni.

Végül a SEO és a cipész cipője

Elméletileg nekem könnyebb a helyzetem, hiszen nap mint nap ezzel foglalkozok. De ez nem mindig volt így.

Anno el kellett kezdenem nekem is. Adott volt egy alap, amit tanultam. Majd elindultak projektjeim, melyekhez készültek weboldalak. Majd projektvezetőként webáruházakat vezettem. Mindig ugyan oda jutottam.. és egy probléma állt előttem: a kevés látogató problémája. Amikor ezekkel szembesültem, akkor nem voltak ilyen sok lehetőség látogató és vevőszerzésre. De volt Google AdWords, ami már akkor is drágának tűnt. Ha akkor láttam volna a mai kattintási árakat, akkor biztosan azonnal ugrok fejest a témakörbe.

De adott volt a kérdés, és adott volt egy alap. Szintenként szedtem össze a tudást. Elmentem képzésekre. Megvettem oktatóanyagokat. És folyamatosan dolgoztam rajta. Mértem az eredményeket és finomítottam. Amikor jöttek a számok, akkor rájöttem, hogy mekkora a potenciál a munkámban és mennyire bele tudnék még jobban mélyedni…

Ez azóta is tart és még a mai napig is van, hogy megveszek oktatóanyagokat, pdf-eket, hogy megnézzem, hogy a szakma miről ír. Van e másik megoldás. Van e hatékonyabb, gyorsabb, olcsóbb megoldás. És, hogy a tudatosságomon emeljek egy szintet. Ha ezt az utat választod, akkor rá kell szánni az időt. Szükség lesz teszt projektekre is, nekem azok nagyon sok tapasztalatot adtak. Egy a lényeg, bele kell tenni az időt, pénzt, energiát, mert a tartós és komoly eredmények csak komoly munkával működnek a keresőoptimalizálásban is.

2018-11-14T16:18:54+00:00

Szólj hozzá!